Header Ads

RETARDER FRENİ NEDİR? - NE NEDIR #1

                               
              
Bir çok insanın kafasındaki iki sorunun cevabını bulmak için bugün sizlere bu yazıyı paylaşmak istedim.Otobüs meraklısı insanlar olarak eğer ki ön koltuklarda oturuyorsak şoförün hareketlerini dikkatli bir şekilde takip ederiz. Özellikle de çoğumuzun silecek kolu olarak tanımladığı bu  kolu , otobüs şoförleri aşağı doğru çeker ve bir ses çıkar.Hatırladınız mı o süper efsane sesi? Hah.. İşte o ses retarder freninin sesi.
OTOBÜSLER AĞIR ARACLARDIR
Günümüzde araçlarda standart olan disk frenler ve  kampana frenler,ağır vasıtalar için tek başlarına yeterli olmamaktalar. Bunun nedeni ise ısınma ve aşınma problemleri. Örneğin 1 ton (1000 kg) ağırlığındaki bir araçta saatte 80 kilometre hızındayken fren yapıldığında araç rahatlıkla yavaşlatılabilmekte ve durdurulabil-mekte. Fakat 20 ton (20000 kg) ağırlığındaki bir ağır vasıtada saatte 80 kilometre hızında araç durdurulmak istenirse fren donanımının üzerine çok çok daha büyük bir yük bineceğinden balatalar ve diskler inanılmaz derecede ısınacaktır. Öyle ki ısıdan dolayı frenler araç üzerinde hiçbir etki gösteremeyebilir. Ve bu herhangi bir tehlike anında çok çok büyük bir risk oluşturur.

   
 KAMPANA FREN
DISK FRENİ













RETARDER FRENI NEDIR?





                                

Retarder ağır vasıtaları güvenli ve etkin bir şekilde yavaşlatan yüksek verimli hidrolik sistem çalışan, sürtünmesiz, aşınmasız bir fren sistemidir. 

RETARDER FRENI NASIL ÇALISIR?


Hidrodinamik olarak çalışan Voith Retarderlerin yapısı son derece basittir. İki özel açıya sahip döner kanatlı disk birbirlerinin karşısına yerleştirilmiştir. Rotor (kırmızı çark) ve Stator (mavi çark). Bunların arasında yer alan odacıkta ise yağ bulunur. Rotor aracın kardan miline bağlıdır. Stator ise Retarderin gövdesine sabitlenmiştir. 
Kardan milinin hareketi ile dönmeye başlayan rotor odacıkta bulunan yağı harekete geçirir. Yağın hareketi Stator tarafından geciktirilir. Bu geciktirme işlemi de Rotorun dönüşünü yavaşlatır. Bu yavaşlatma sırasında doğan sürtünme ısısı aracın soğutma sistemi sistemi aracılığı ile dışarı atılır
Retarder'in fiziksel randıman kapasitesi ancak soğutma sisteminin kapasitesi ile sınırlıdır. Profesyonel bir sürücünün soğutma sistemini, doğru vites seçimi sayesinde zorlamaması Retarder'in kapasitesini artırır. 
Soğutma sisteminde aşırı ısınma, Retarder'in kumanda elektroniği ile otomatik olarak engellenerek kontrol altında tutulur. Aşırı ısınma durumunda retarder kendini devre dışı bırakır ve motoru korumaya alır.

PEKI NEDEN RETARDER FRENI?

Balatalı sistemlerin fren güçlerinin sınırları vardır. Balataların ateş topuna dönecek kadar ısınma noktasına ulaştığı anlar olur. 
Günümüz ihtiyaçlarına uygun güçlü motorlar üretildi ama bu gücü durduracak retarder dışında başka yeni bir fren sistemi geliştirilemedi. Balatalı sistemlerin fren güçlerinin sınırları vardır. Balataların ateş topuna dönecek kadar ısınma noktasına ulaştığı anlar olur. 

Günümüz ihtiyaçlarına uygun güçlü motorlar üretildi ama bu gücü durduracak retarder dışında başka yeni bir fren sistemi geliştirilemedi. 



Hiç yorum yok

Blogger tarafından desteklenmektedir.